Geloof jij in de kracht van een goede visie?

Te weinig geleefd en geloofd.

Veel organisaties ontwikkelen een visie maar deze wordt vervolgens onvoldoende geímplementeerd. Een visie wordt door organisaties te weinig geleefd en geloofd en dat kan op termijn leiden tot enorme waardevernietiging. Waarom sneuvelt een visie:

–  gebrek aan voorbeeld gedrag in het management;

–  snelle wisselingen in het management;

–  visie wordt niet goed gecommuniceerd;

–  visie wordt niet consequent doorgevoerd;

–  visie is  niet goed uitgebalanceerd.

 

Vaak zijn visies niet voldoende onderscheidend, niet geloofwaardig en niet inspirerend genoeg voor medewerkers. Een visie wordt over het algemeen niet gebruikt om een verandering in een organisatie door te voeren en er wordt bijna geen antwoord gegeven op de vraag: waarom bestaan wij. Het antwoord op deze vraag bepaalt vaak hoe inspirerend een visie is.

 

Creëren van meerwaarde

Een organisatie creert meerwaarde door een goede visie te formuleren.  Om de kracht van een visie in te kunnen zetten is het belangrijk om de visie van een organisatie serieus te nemen en te gebruiken als een kompas en richtlijn voor verdere ontwikkelingen binnen een organisatie. Visie kan veel meer verweven worden in de dagelijkse praktijk, dan pas merk je de kracht van een goede visie. Een visie kan bepalend zijn voor het formuleren van het strategisch beleid en kan een organisatie ook beter positioneren binnen de markt.

 

Wat is een organisatievisie?

De visie van een organisatie geeft kort en helder antwoord op de vraag: hoe zien wij onszelf in de wereld van morgen? Het is het idee dat een organisatie heeft over de ontwikkelingen in de branche en welke richting directie en medewerkers willen dat het opgaat. Sommige organisaties denken dat het gaat om de goede woorden op papier te zetten zodat deze in jaarverslagen, op website  en andere communicatie kanalen kunnen worden opgenomen. Dat is verre van de waarheid. Een goede visie hoeft niet altijd op papier te worden gezet. Het is belangrijker dat de buitenwereld en de medewerkers binnen de organisatie het toekomstige beeld van een organisatie geloven en beleven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

antwoorden