Ken jij de hoofdprincipes van de LEAN methodiek?

Een aantal hoofdprincipes liggen ten grondslag aan de LEAN methodiek:

Klantgerichtheid

1. Focus je op de klantwaarde. Klantwaarde is iets anders dan het product of de dienst die je levert aan de klant. Je dient jezelf steeds af te vragen: wat is de behoefte van de klant en welke behoefte wordt met dit product of deze dienst vervuld.

Professionaliteit

2. Zorg voor een regelmatige verdeling van werk.

3. Creëer standaarden en maak werk zichtbaar.

Kwaliteit

4. Zorg dat kwaliteit is ingebouwd op de werkplek, zodat het in één keer goed wordt gedaan.

Efficiëntie

5. Elimineer verspilling: doe geen zaken die geen toegevoegde waarde voor de klant hebben.

6. Zorg voor een gestroomlijnd proces en bekort doorlooptijden.

Leren en verbeteren

7. Stuur consistent op de werkprocessen en op continue verbeteren. Zorg voor een manier van werken waarbij leren, permanent verbeteren en gezamenlijke professionele ontwikkeling centraal staan.

8. Maak alleen gebruik van technologie als eindpunt van een verbeterslag.

Betrokkenheid en samenwerking

9. Zorg voor betrokkenheid van betrokken professionals, intern en extern.

10. Zorg voor leiders die de organisatiefilosofie begrijpen en in de vingers hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

antwoorden